-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48995 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

در قرآن كريم چرا اشاره مي شود كه ما زنان را براي آسايش مردان خلق كرديم؟



آنچه شما پرسيده ايد در بيست و يكمين آيه از سوره روم است. در اين سوره خداوند نشانه هايي كه نشانگر وحدانيت او و تدبيرش در ادارة عالم است مي پردازد. و از آيه 20تا25 و با تعبير مِن آياته به چند نمونه اشاره كرده است.

از جمله مي فرمايد : از نشانه هاي او اينكه از [نوع] خودتان همسراني براي شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستي و رحمت نهاد. آري، در اين نعمت، براي مردمي كه مي انديشند قطعاً نشانه هايي است.

1. پس اولين نكتة بدست آمده از اين آيه اين است كه خلقت ازدواج و قراردادن مودت و مهرباني ميان آنها از آيات و نشانه هاي خداست.

2. در اين آيه شريفه، نفرموده است زنان براي آسايش مردان هستند. بلكه اولاً سخن از آرامش است نه آسايش. دوماً عبارت جعل بينكم نشان مي دهد كه بين اين دو زن و مرد مطلب بطوري مساوي در جريان است، يعني زن با مرد احساس آرامش مي كند و مرد با زن، و بين آن دو رحمت و مودتي بوجود مي آيد كه زاييدة اين آرامش است.

علامة طباطبايي در توضيح اين مطلب معتقدند :

هر يك از آن دو في نفسه ناقص و محتاج به طرف ديگر است و از مجموع آن دو، واحدي تام و تمام درست ميشود و به خاطر همين نقص و احتياج است كه هر يك به سوي ديگري حركت مي كند و چون بدان رسيد آرام ميشود.چون هر ناقصي مشتاق كمال است و هر محتاجي مايل به رفع نياز و فقر خويش است و اين حالت همان شهوتي است كه در هر يك از اين دو طرف بوديعت نهاده شده.(1)

3. نتيجه تدبير الهي در اين آيه اين گونه تبلور مي كند كه ميانتان دوستي و رحمت نهاد يعني اين فرايند زناشويي به دوستي و محبت و كمك به يكديگر مي انجامد. پس چه در اصل اين پيوند و چه در نتيجة حاصل از آن، مرد اصالتي ندارد و زن اسير و بازيچه قرار داده نشده است. بخشي از توجه اسلام به اين موضوع را مي توانيم از طريق نگريستن به قانون ازدواج در اسلام مشاهده كنيم، از سويي اين وظيفه مرد تعريف شده كه عرض حاجت كند و به خواستگاري رود اما در مقابل اين زن است كه بايد ابتدا صيغه را جاري كند و بگويد خود را به ازدواج تو درآوردم و مرد پاسخ دهد: پذيرفتم. به اين ترتيب از ابتدا تا انتها، هر دو اصل هستند و هيچ كدام مفعول مطلق نيست.

4. خداوند در انتهاي آيه فرموده اين موضوع از مواردي است كه بايد به آن تفكر كنيد يعني مودّتي كه ميان زن و مرد بوجود مي آيد اساس تشكيل خانواده، و خانواده اساس تشكيل اجتماع است كه منجر به كمال زندگي دنيا و آخرت انسان مي شود اين هدف نهايي آيه است(2) كه ما را به تفكر در خود دعوت مي كند و سؤالي كه حضرتعالي پرسيديد، سؤالي حاشيه اي است كه آيه اصلاً در پي بيان آن نيست.

















































منابع و مآخذ :

1. الميزان، ج16، ص247

همان، ص247





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.